In de afgelopen maanden is het vrij stil geweest omtrent updates over de website HetWeerLokaal.nl. Dit betekend echter niet dat er niks veranderd is aan de website. Zo zijn er verschillende grote verbeteringen doorgevoerd binnen de website. In deze blogpost zal zal ik deze verbeteringen toelichten.
Sinds de lancering van de website heeft de website HetWeerLokaal.nl 1350 gebruikers mogen verwelkomen. En gaan we de derde maand in waarbij het aantal bezoekers groeiende is.
Snelheid en stabiliteit verbeteringen
Afgelopen maand was de stabiliteit op mijn website ver te zoeken. Dit had te maken met problemen met de gebruikte API van de website OpenWeatherMaps. Deze lag er met de regelmaat uit of was instabiel. Het gevolg hierdoor was dat pagina’s op mijn website niet geladen konden worden of er foutmeldingen in beeld verschenen. Om dit probleem te verhelpen heb ik een aantal maatregelingen moeten nemen aan mijn kant. Zo heb ik er voor gekozen om een kopie van de opgevraagde weerdata op te slaan in de database van HetWeerLokaal.nl en word de pagina voor een uur lang als kopie opgeslagen op de server. Mede dankzij deze twee aanpassingen is de laadtijd enorm verbeterd.
Naast het cachen van de pagina’s op de server heb ik ook nog een aantal andere verbeteringen doorgevoerd binnen de website waardoor de laadtijd verbeterd is. Zo heb ik het script achter de social media knoppen verwijderd en vervangen door pop-ups waarmee gebruikers de weersverwachting van hun favoriete locatie kunnen delen met andere gebruikers. Als ik me niet vergist scheelde dit pak en beet 500 KB aan data. Tot slot heb ik de weergave van grafieken onder de loep genomen. Door het script te vervangen heb ik ongeveer 700KB aan javascript weten te besparen.
Mobiele website
Tijdens het ontwerpen van de website HetWeerLokaal.nl had ik al rekening gehouden dat deze ook bruikbaar gemaakt moet kunnen worden voor mobiele telefoons en tablet. Sinds 2014 worden mobiele apparaten vaker gebruikt voor het bezoeken van een website dan een vaste computer. Daarnaast geeft Google sinds afgelopen maand geoptimaliseerde websites voor mobiel een hogere positie in zijn zoekmachine.
Thema pagina’s
Ook nieuw binnen de website HetWeerLokaal.nl zijn de themapagina’s. Deze pagina’s kunnen worden ingericht naar een bepaald thema, waaronder Nederlandse stranden, pretparken en Wintersport locaties. Het doel van deze pagina’s is om extra bezoekers verkeerd naar de website te lokken en de mogelijk hebben om in de toekomst deze pagina’s te kunnen gaan gebruiken voor nader te bepalen marketingsdoeleinden.
Komende periode zullen de ontwikkelingen rondom de website wat minder gaan worden. De basis van de website staat immers en het is nu tijd dat de website eerst verder gaat groeien qua bezoekers. De focus zal met name liggen op het vlak van kleine correcties en verbeteringen. Mochten jullie als gebruiker nog tips en/of opmerkingen hebben verneem ik deze graag.