Algemeen

Freemium games zijn de toekomst

Bijna iedereen kent spellen als Candy Crush, Plants and Zombies 2 en The Smurfs Village wel. Allemaal spellen die volgens het freemium model zijn ontwikkeld. Deze spellen zijn volledig gratis te spelen, maar bevatten in-app aankopen zoals goud of het vrijkopen van het volgende level.

Vandaag de dag verdient de game-industrie 6 miljard euro met in-app aankopen aldus de International Data Corporation. Dit is de helft van de volledige inkomsten van de mobiele game-industrie. Hier kijken we niet echt meer van op, omdat gebruikers vandaag de dag gewend zijn geraakt aan het gratis kunnen spelen van mobiele games. Zou de game ontwikkelaar een spel op de markt zetten voor 15 euro word dit als te duur gezien en zal het niet worden verkocht. Hierdoor ontstond de noodzaak om het verdienmodel te veranderen.

Ook op non-mobiele platformen zoals de console en pc zien we dat dit verdienmodel sterk in opkomst is. De verwachting is dat dit freemium-model of in-app verkoop model over een paar jaar ook op de desktop gemeengoed is.

in-app-purchases-4

De vraag blijft of dit model wenselijk is, hoewel het voor de game-industrie een goudmijn is, is het voor de gebruiker een heel stuk duurder om een spel te kunnen spelen. Tevens bestaat de kans dat game ontwikkelaars levels of spelobjecten met opzet uit het spel laten om deze te verkopen als uitbreiding van het spel. Dan hebben we het niet meer over de bekende DLC’s die we tot dus ver zagen, maar één stapje verder.

Laten we eerlijk zijn wie wilt er nu een spel spelen dat alles behalve volledig is en je verplicht tot het kopen van een extra level of wapen, omdat je anders het spel niet meer kunt winnen.

bron: ign.com